Endelig og detaljert utforming av den idrettslige praksis for unge utøvere må skje innen den enkelte særidrett med grunnlag i spesifikke utviklingstrapper. Disse må utformes av særidrettenes egne fagmiljøer og for eksempel, i samråd med Olympiatoppens fagavdelinger.
Unge idrettsutøveres utvikling over tid bestemmes i hovedsak av to forhold:
- Utøvernes arvelige (personlige) forutsetninger
- Forutsetninger i utøverens oppvekstmiljø
De arvelige (genetiske) forutsetningene er de fysiske/fysiologiske og mentale/psykiske egenskapene som utøveren bringer med seg inn i trenings/utviklingsmiljøet.
De miljømessige forutsetningene er utøverens egen treningsmengde, treningskvalitet og livsførsel, rammebetingelser som anlegg, klima og reisetid til og fra trening, samt de verdier, holdninger og kompetanse som utøverne møter hos familie, blant venner, på skolen og internt i idretten hos trenere og ledere.
Betydningen av arvelige og miljømessige faktorer i forhold til prestasjonsutvikling over tid vil variere fra idrett til idrett, men uansett vil veien mot toppidrett være preget av mye og riktig trening, gode holdninger og sunn livsførsel i et utviklingsorientert idrettsmiljø.
Ettersom arvelige forutsetninger er noe utøveren bringer med seg inn i idretten, vil vi i første rekke omtale forhold utøveren møter i idrettsmiljøet. Med andre ord: Vår utviklingsfilosofi vil omtale sentrale verdier, holdninger og praktiske aktiviteter som unge utøvere møter i idrettsmiljøet og som kommer til å påvirke utøvernes idrettslige utvikling over tid.
Hovedfokus i forhold til utvikling i idrett kan framstilles i sju ulike utviklingsnivå:
Innholdet i dette dokumentet vil i første rekke omtale elementer i periode 4, 5 og 6.Utviklingsnivåene peker på hovedpunkter og en vil finne ulikheter i utviklingstakt både med grunnlag i individuelle forskjeller og forskjeller mellom ulike idretter. Aldersgrupperingene som er oppgitt for de ulike nivåer er veiledende. Det er viktig å ha som bakteppe at unge utvikler seg ulikt både før og under puberteten. Dermed trenger ungdom ofte ulike utfordringer og stimuli og dermed ulik eller differensiert aktivitet/trening. I norsk idrett er utfordringer i forhold til differensiering store ettersom mye av aktiviteten for ungdom bestemmes ut fra hvilken konkurransealdersklasse de hører til i. Differensieringen overlates ofte til treneren og dette stiller store krav til treneres evne til å se ulikheter og tilpasse aktiviteter og trening.
I norsk idrett er det Norges Idrettsforbund avdeling for breddeidrett, som har ansvar for å
utforme og spre grunnleggende kunnskap og bestemmelser om idrett for barn på nivå 1, 2 og 3 - Informasjon om dette fra NIF finner du her.
For å gjøre utfordringene i arbeidet med morgendagens utøvere tydelige, vil vi presentere vår utviklingsfilosofi med vekt på et utvalg av sentrale elementer innen norsk ungdomsidrett.