Fase 1, før pubertet
Gode ernæringsrutiner betyr å investere i en base som gagner helhetlig langsiktig utvikling av barn. Ansvaret for praktisk tilrettelegging av mat og drikke vil i hovedsak tilhøre trenere og foreldre i dette alderssegmentet, men barna/utøverne gradvis inkluderes i matlaging og rutiner. Trivsel rundt mat og måltider har hovedfokus denne perioden.
- Læringsmiljø og påvirkning: trener og foreldre
- Variert og lekbasert trening
- Læringsprosess fra trener og foreldre til utøver
- Praktisk tilrettelegging av mat og drikke på lag - og individnivå av foreldre og trenere
- Utøvere inkluderes gradvis i matlaging og rutiner
- Grunnleggende kunnskap om mat, måltidsrytme, restitusjon og bevissthet rundt behov for væske og energi til vekst og aktivitet
- Fokus på matglede og trivsel.
Fase 2, under og etter pubertet
Utvikling av gode ernæringsrutiner under puberteten betyr å ivareta og utvikle utøvere, gjennom hormonelle og kroppslige endringer. Det er hensiktsmessig å fokusere på prestasjonsvariabler som skaper mestringsfølelse og skape et miljø for å øke selvtilliten og forebygge at unge utøvere utvikler et problematisk forhold til mat, kropp og vekt.
- Utøvers læringsmiljø er klubb, særforbund, trener
- Fysiologisk, mental, relasjonell og etisk base
- Relativt store mengder trening, basis til sportsspesifikk spissing
- Veiledning og læringsprosess fra trener til utøver
- Utøver tar gradvis ansvar for rutinene som er etablert med hjelp fra foreldre og trener
- Utøver får økt forståelse for betydningen bak rutinene
- Trener veileder utøver i pubertets-fase gjennom trygging, mestring og tilrettelegging av trening, testing og arbeidsmål
- Økt forståelse av idrettens verdigrunnlag i læringsprosesser (fair play).
Fase 3, landslagsnivå
Økt fokus på prestasjon og konkurranse. Idrettsspesifikke utviklingskrav, individuell kartlegging, team-building i fokus.
- Utøvers læringsmiljø er klubb, særforbund, klubb-trener og landslagstrener
- Økt krav til kommunikasjonsflyt og samarbeid
- Veiledning og læringsprosess fra fag og trener til utøver
- Individuell kartlegging med prestasjon og konkurranse i fokus
- Tilgang på faglige ressurser (prestasjonsernæring, styrke, utholdenhet, idrettspsykologi, teknikk/motorikk, helse)
- Utøver forstår betydningen og tar ansvar for å etablere gode ernæringsrutiner i treningshverdagen
- Relativt store mengder trening og felles treningssamlinger
- Sport- og konkurransespesifikk spissing
- Økt fokus på prestasjon og konkurranse. Idrettsspesifikke utviklingskrav, individuell kartlegging, team building i fokus
- Utøver forstår idrettens verdigrunnlag og betydningen av anti-doping arbeid.
Fase 4, olympisk nivå
Samspill med utøver og trener, fagpersoner og coach.
- Utøver jobber målrettet med kartlagte behov og skreddersydde rutiner
- Utøver implementerer kunnskap og utvikler eierskap til faglige rutiner
- Fra veiledning til sparring etter utøvers initiativ
- Fra fagleveranser til støttefunksjon – trygge utøver på egne valg
- Særforbund implementerer og benytter kunnskap om kvalitetssikring i alle ledd på reise, trening – og konkurransearena – skaper uavhengighet
- Utøver implementerer det etiske arbeidet i sine prosesser
- Utøver ser, reflekterer over og praktiserer idrettens verdigrunnlag og anti-doping arbeid i det daglige treningsarbeid.