Olympiatoppens modell for utvikling av trenere i norsk toppidrett
Olympiatoppen ønsker gjennom denne modellen å klargjøre hvilken filosofi og hvilke prinsipper som bør ligge til grunn for utvikling av toppidrettstrenere.
Idrettsfaglig kompetanse
Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å:
- Planlegge, gjennomføre, analysere og evaluere trening på kort og lang sikt
- Sette utøverne i sentrum
- Individualisere ut fra utøvernes nivå, ambisjoner og forutsetninger
- Observere, systematisere, analysere, intervenere og gi feedback.
- Involvere, gi medansvar og sørge for at utøvere reflekterer over egen utvikling og prestasjon
- Ha oversikt over hva som kreves for å vinne i fremtiden
- Planlegge, gjennomføre, analysere og evaluere konkurranser og mesterskap på kort og lang sikt
- Spesifikke forberedelser for den enkelte utøver og for teamet, herunder laguttak, logistikk mv.
- Skape gode læringssituasjoner før, under og etter konkurranse/mesterskap
- Taktiske disposisjoner
- Raskt samle inn relevant informasjon og ta gode beslutninger.
- Håndtere uforutsette hendelser
- Håndtere stress
- Håndtere andre interessenter
- Forenkle det komplekse og prioritere det viktigste
Ledelses- og relasjonskompetanse
Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å:
- Velge, organisere, lede og utvikle prestasjonsteamet
- Gjennomføre og følge opp mål-, strategi- og verdiprosesser
- Skape dynamiske team med konstruktive relasjoner
- Skape en god utviklingskultur der hver enkelt persons kompetanse bringes inn og benyttes i fellesskapet.
- Utvikle gode rutiner
- Definere og avklare ansvar og roller
- Bruke pedagogiske ferdigheter i sitt lederskap
- Involvering og medansvar
- Kommunikasjon
- Håndtere ulike interessenter
- Påvirke oppover og nedover for å skape gode rammebetingelser
- Håndtere dilemmaer og kompleksitet
Kompetanse til å lede seg selv
Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å:
- Utvikle egen trenerfilosofi
- Kontinuerlig videreutvikle seg selv og egen kompetanse
- Ta ansvar for egen utvikling
- Refleksjon over egen rolle og praksis
- Aktivt bruke utøverne til egen læring
- Aktivt jobbe med egne styrker og svakheter
- Sikre balanse mellom hverdag og trenergjerning
Særidrettslig kompetanse
Det forutsettes at trenere på dette nivå har særidrettslig toppidrettskompetanse og har kompetanse til å skape læringssituasjoner og gode utviklingsprosesser.
Den enkelte idrett er selv ansvarlig for de særidrettslige kompetansemål.
Ta kontakt med ditt særforbund for å høre hvilke utviklingstiltak du kan være med på.
Definisjoner
TOPPIDRETT
Dagens toppidrettsutøvere er utøvere som driver trening og forberedelser i verdensklasse avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører jevnlig til internasjonale toppresultater. Idretten er for disse utøverne førsteprioritet. (Olympiatoppens strategiske utviklingsplan 2017-2022).
Morgendagens toppidrettsutøvere er utøvere som på varierende alders- og prestasjonsnivå driver omfattende kvalitetsutvikling gjennom en langsiktig progresjonsplan som normalt vil føre fram til internasjonalt toppidrettsnivå. (Utviklingsplan for Olympiatoppens utviklingsavdeling 2017-2022.)
TOPPIDRETTSTRENER
En person som leder og legger til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling med mål om å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt.
Med helhetlig utvikling menes fysisk, mental og sosial utvikling, på og utenfor idrettsarenaen.
KOMPETANSE
Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å kunne utføre praktiske handlinger.
TOPPIDRETTSTRENERENS ANSVAR
Toppidrettstrenerens ansvar er å lede og legge til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling med mål om å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt.
MÅL FOR OLYMPIATOPPENS UTVIKLINGSTILTAK FOR TOPPIDRETTSTRENERE
Videreutvikle treneres kompetanse til å lede og legge til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling for å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt