Master Class er et begrep og en ramme for læring innen toppidrett, kultur og kunst, som gjerne benyttes om en økt eller treningsramme på svært høyt nivå. Olympiatoppens fagressurser er alltid på søken etter ny kunnskap og ønsker å legge listen stadig høyere i sitt samspill med toppidrettsutøverne. I siste episode av Olympiapoddens ferdighetshjørne, deler Olaf Tufte sine tanker om master class for ham som toppidrettsutøver.
- Det spiller egentlig ingen rolle for min del hva det heter, det er hva som er inni den klassen som betyr noe. Jeg tenker umiddelbart det beste av det beste, legge hodene i bløt og være ydmyke og nysgjerrige på hverandre, for å se hva vi kan ta med videre for å bli litt bedre i det vi holder på med. Det er master class for meg, sier Olaf Tufte i podcasten som er tatt opp på Tufte Gård.
For dem som ikke heier på anglofisering av det norske språket, og kanskje er opptatt av språklig miljøvern, er nok ikke master class nødvendigvis et bejublet begrep. I Wikipedia benytter man gjerne «mesterklasse», «mesterkurs» eller «mesterlektie», som defineres slik: «…en form for opplæring innen et emne gitt av en mester på området. Betegnelsen brukes om undervisning eller kursing gitt av en ekspert, gjerne med deltakere fra øverste nivå, og hvor deltakerne utvikler ferdigheter innen en bestemt disiplin».
Det avgjørende, som Tufte påpeker, er ikke nødvendigvis hva det heter. Kjernespørsmålet er jo hva som kjennetegner master class, og ikke minst hva som skiller en master class-økt fra en ordinær treningsøkt?
- En vanlig økt er ganske rigid rigget fra treneren eller coachen, ut fra hva utøverne skal igjennom. I en master class vil deltakerne lage økten underveis. Det er noen rammer for hva man tenker man skal innom, men så er det utøverne ved hjelp av sin kompetanse og nysgjerrighet som skaper den økta sammen med coachen, og stiller spørsmål. Det er ikke noen fasit på master class. Det er utøvernes nysgjerrighet som setter grenser, men som egentlig ikke bør finnes, fortsetter Tufte.
Det ligger i sakens natur at master class er noe ekstraordinært, som stiller krav til utøverne. Dette igjen forutsetter at visse kriterier er på plass for å kunne jobbe i en slik setting. Den tidligere topproeren er tydelig på hva som kreves av utøverne.
- Ydmykhet og nysgjerrighet, det er ikke verre enn det. De aller beste utøverne er de som er mest ydmyke og nysgjerrige, fordi de er trygge på hva de har gjort, og hva som kreves for å komme dit de skal. De er veldig innstilt på å spørre seg om det er noen flere ting de kan gjøre? Hva kan jeg lære av andre mennesker jeg treffer, som gjør at jeg kan bli bedre til å gå på ski, stå på ski, ro eller spille fotball. De er alltid på utkikk etter noen flere småting som de kan utføre for å bli bedre.
En master class stiller også store krav til treneren eller fagressursen som skal lede utviklingsøkten. Mye av nøkkelen ligger i samspillet og kommunikasjonen.
- De fagpersonene som skal være der må være ganske free minded, og i samme kategori som utøverne. De må være ekstremt nysgjerrige, for de utøverne som eventuelt er i master class, er jo veldig gode på ting. Det er ikke nødvendigvis at det er gjort etter A4-blokka, men de har som regel gjort ting som har skapt den utøverne de er, og hvis en coach da er nysgjerrig nok, vil de da prøve å finne ut hva du gjorde, og hvorfor gjorde du det? Det morsomme er at coachen da mest sannsynlig vil lære mer enn utøveren, i form av at dette kan treneren ta med seg til den og den utøveren, sier Tufte og sammenfatter kort og presist.
- Det finnes ingen fasit, ingen like mennesker. Det finnes ingen lik anatomi eller noen ting. Så en god coach der, har jo evnen til å se personen. Hva trengs for å få denne personen videre? Ikke hva sier boka hva som skal til. Det er jo de som er de beste coachene, sier Olaf Tufte.
Hør podcasten om master class med Olaf Tufte og Olympiatoppens Morten Bråten, Arne Jørstad Riise og Lene Puntervold her: Stream Olympiapodden | Listen to podcast episodes online for free on SoundCloud