Lanseringen, som fant sted i Crafts lokaler på Skøyen, ble møtt med stor entusiasme fra utøverne. Med øye for detaljer og innovasjon, har Craft og Olympiatoppen sørget for at hvert eneste plagg i kolleksjonen er skreddersydd for å imøtekomme værforholdene utøverne kan møte i Paris.
Inspirert av nasjonalsangen
– Vi kan få alt fra 20 grader til 45, så det handler om å finne multifunksjonelle plagg, så vi kan gjøre klespakken minst mulig, men samtidig sikre at utøverne har det de har behov for om det skulle regne, være veldig varmt eller kjølig, forteller sponsoransvarlig i Craft, Patrick Sydseter.
Crafts in-house designteam har stått bak utformingen av den norske kolleksjonen, med en tydelig visjon om å skape en norsk identitet. Sydseter forklarer:
– Vi har hentet inspirasjon fra den norske nasjonalsangen, med den rødmalte stuen, fjorden som er blå, og bjørka som er hvit.
MULTIFUNKSJONELT: Plaggene i kolleksjonen må tilpasses et variert Paris-klima. (Foto: Eline Aase).
Stas med OL-tøy
Kolleksjonen inkluderer en blåfarge som både utøvere og designteam har bitt seg merke i.
– Den piffer opp hele kolleksjonen! Sier Sydseter.
Christian Sørum, ett av Norges medaljehåp sammen med sandvolleyball-makkeren Anders Mol, er enig.
– Det er utrolig mye kult og spesielt den blåfargen synes jeg skilte seg ut som en veldig kul farge.
Mol og Sørum ser frem til å ta klærne i bruk i Paris.
– Jeg synes alle sammen stråler i det tøyet her, og det er jo alltid gøy med OL-tøy, sier Mol og utdyper:
– Da jeg var liten, så hadde jeg alltid lyst på OL-tøy, så man føler seg veldig flott når man går rundt i Norges farger og sammen med en tropp sånn som det her. Det er skikkelig stas!
LANSERING: Sunniva Hofstad, Christian Sørum, Line Flem Høst og Hermann Tomasgaard var blant utøverne som viste frem den norske OL-kolleksjonen forrige uke. (Foto: Eline Aase).
Utøverne i sentrum
For å utvikle klær som skal være funksjonelle og tilpasset utøvernes behov, har samarbeidet mellom Olympiatoppen og Craft vært tett.
– Craft har en utrolig dyktig designer, og er ekstremt positive til å finne gode løsninger og bruke de beste materialene, sier prosjektkoordinator i Olympiatoppen, Siw Braaten Ytterdal.
Med et mangfold av utøvere med ulike behov, skal plaggene passe alle kroppstyper og aldersgrupper samtidig som de overholder designregler satt av IOC.
– Det skal passe alt fra XS til 4XL og alle skal gå i samme type tøy. Den yngste er 18 og den eldste 70, så det er mange ting du er nødt til å huske på. I og med at vi har med to håndballag der både guttene og jentene er ganske høye, så må du sørge for at du har justeringsmuligheter på armer og bein og har smarte løsninger for det, bemerker Ytterdal.
Til tross for at det er mye å tenke på, har Olympiatoppen lang erfaring med å designe OL-klær gjennom mange år.
– Vi vet hva vi må huske på, hva som fungerer og hva som ikke fungerer, også har vi god kjennskap til utøverne og hva de ønsker, liker og har behov for – for det er jo ikke noe vits å lage noe de ikke kommer til å bruke.
SISTE FINISH: Henriette Jæger er klar for å vise frem OL-klærne. (Foto: Eline Aase).
Seilevibe
Line Flem Høst, en av seilerne som skal representere Norge i Paris (seiling arrangeres i Marseille), er enig med Mol og Sørum om at kolleksjonen treffer blink:
– Jeg synes den er kjempefin! Plain, men elegant. Ting jeg har lyst til å bruke videre senere også, så det er deilig. Det er veldig godt at alle ser at vi er Norge, men vi kommer ikke ut som et sånt «flash», meddeler hun og legger til:
– Jeg er veldig glad i åpningsseremonikjolen! Jeg synes den er veldig pen, også passer den godt til seileviben!
SEILEVIBE: Seilerne Hermann Tomasgaard og Line Flem Høst gleder seg til å bruke klærne under OL. (Foto: Eline Aase).
Norsk stolthet på verdensscenen
Med en kolleksjon som fanger essensen av norsk stolthet, ser det ut til at de norske utøverne vil skinne på verdens største idrettsarena i Paris. Med fokus på funksjonalitet i møte med et variert klima, norsk kulturarv og estetikk, er kolleksjonen klar til å bære Norges farger på seierspallen.