Trenerfilosofi (1).jpeg

Olympiatoppens modell for utvikling av trenere i norsk toppidrett

Olympiatoppen ønsker gjennom denne modellen å klargjøre hvilken filosofi og hvilke prinsipper som bør ligge til grunn for utvikling av toppidrettstrenere.

Idrettsfaglig kompetanse

Idrettsfaglig kompetanse.jpg

Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å: 

  • Planlegge, gjennomføre, analysere og evaluere trening på kort og lang sikt
    • Sette utøverne i sentrum
    • Individualisere ut fra utøvernes nivå, ambisjoner og forutsetninger
    • Observere, systematisere, analysere, intervenere og gi feedback.
    • Involvere, gi medansvar og sørge for at utøvere reflekterer over egen utvikling og prestasjon
    • Ha oversikt over hva som kreves for å vinne i fremtiden
  • Planlegge, gjennomføre, analysere og evaluere konkurranser og mesterskap på kort og lang sikt
    • Spesifikke forberedelser for den enkelte utøver og for teamet, herunder laguttak, logistikk mv.
    • Skape gode læringssituasjoner før, under og etter konkurranse/mesterskap
    • Taktiske disposisjoner
    • Raskt samle inn relevant informasjon og ta gode beslutninger.
    • Håndtere uforutsette hendelser
    • Håndtere stress
    • Håndtere andre interessenter
  • Forenkle det komplekse og prioritere det viktigste

Ledelses- og relasjonskompetanse

imagejqf3z.png

Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å:

  • Velge, organisere, lede og utvikle prestasjonsteamet
    • Gjennomføre og følge opp mål-, strategi- og verdiprosesser
    • Skape dynamiske team med konstruktive relasjoner
    • Skape en god utviklingskultur der hver enkelt persons kompetanse bringes inn og benyttes i fellesskapet.
    • Utvikle gode rutiner
    • Definere og avklare ansvar og roller
  • Bruke pedagogiske ferdigheter i sitt lederskap
    • Involvering og medansvar
    • Kommunikasjon
  • Håndtere ulike interessenter
    • Påvirke oppover og nedover for å skape gode rammebetingelser
  • Håndtere dilemmaer og kompleksitet

Kompetanse til å lede seg selv

imagesnr7l.png

Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å: 

  • Utvikle egen trenerfilosofi
  • Kontinuerlig videreutvikle seg selv og egen kompetanse
    • Ta ansvar for egen utvikling
    • Refleksjon over egen rolle og praksis
    • Aktivt bruke utøverne til egen læring
    • Aktivt jobbe med egne styrker og svakheter
  • Sikre balanse mellom hverdag og trenergjerning

Særidrettslig kompetanse

imagencox8.png

Det forutsettes at trenere på dette nivå har særidrettslig toppidrettskompetanse og har kompetanse til å skape læringssituasjoner og gode utviklingsprosesser.

Den enkelte idrett er selv ansvarlig for de særidrettslige kompetansemål.

Ta kontakt med ditt særforbund for å høre hvilke utviklingstiltak du kan være med på.

Definisjoner

Definisjoner.jpg

TOPPIDRETT

Dagens toppidrettsutøvere er utøvere som driver trening og forberedelser i verdensklasse avhengig av den enkelte idretts egenart og utbredelse. Arbeidet fører jevnlig til internasjonale toppresultater. Idretten er for disse utøverne førsteprioritet. (Olympiatoppens strategiske utviklingsplan 2017-2022).

Morgendagens toppidrettsutøvere er utøvere som på varierende alders- og prestasjonsnivå driver omfattende kvalitetsutvikling gjennom en langsiktig progresjonsplan som normalt vil føre fram til internasjonalt toppidrettsnivå. (Utviklingsplan for Olympiatoppens utviklingsavdeling 2017-2022.)

TOPPIDRETTSTRENER

En person som leder og legger til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling med mål om å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt.

Med helhetlig utvikling menes fysisk, mental og sosial utvikling, på og utenfor idrettsarenaen.

KOMPETANSE

Kunnskap, erfaring, holdning, ferdighet og evne til å kunne utføre praktiske handlinger.

TOPPIDRETTSTRENERENS ANSVAR

Toppidrettstrenerens ansvar er å lede og legge til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling med mål om å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt.

MÅL FOR OLYMPIATOPPENS UTVIKLINGSTILTAK FOR TOPPIDRETTSTRENERE

Videreutvikle treneres kompetanse til å lede og legge til rette for utøveres og lags helhetlige utvikling for å nå resultater på internasjonalt toppnivå på kort og lang sikt

John Anders Bjørkøy
John Anders Bjørkøy
Leder trenerutvikling