Mesterlære er en pedagogisk tilnærming der utøvere og trenere samarbeider med erfarne fagpersoner for å øke sin spesifikke kompetanse. I den siste episoden av Olympiapoddens ferdighetshjørne diskuteres metoden i praksis, hvilke fordeler den kan ha og hvordan den kan bidra til utvikling av utøvere? Deltakere i podden er Morten Bråten (programleder), Lene Puntervold og Eirik Hole fra Olympiatoppen, samt Øivind Sørvald (medprogramleder) fra Norges Tennisforbund.
Hør Olympiapoddens ferdighetshjørne om mesterlære der du hører podkast.
Hva er mesterlære?
Mesterlære som pedagogisk verktøy på Olympiatoppen, er forankret i et fagdokument, som Eirik Hole, fagkonsulent styrke ved Olympiatoppen, har vært initiativtaker til.
- Det startet med interne utfordringer i å forstå hva mesterlærekonseptet dreier seg om. Så vi tenkte å ta dette ned på papiret for å kunne dissekere det litt for å skape en større forståelse og enighet om hvordan vi skulle drive dette konseptet, sier Hole og understreker at dette ga et rammeverk for hvordan Olympiatoppen skulle jobbe med mesterlære på en hensiktsmessig måte, og for at det i praksis skulle bli noe annet enn klassisk læringsmetodikk.
- Dette handler om at en utøver og en trener engasjerer seg i et læringsfellesskap med erfarne fagpersoner, som har spesifikk spisskompetanse inn mot et område, og for at de totalt sett skal kunne øke sin spesifikke kompetanse, fortsetter Hole.
Hva er neste nivå for de aller beste?
En av metodene er å skape arenaer der kompetente fagpersoner kan benytte kompetansen sin inn mot spesifikke utfordringer, som en trener eller utøver, eller de sammen, opplever å ha.
- De utfordringene kan jo være mange ting, men det kan være en av våre ypperste medaljefangere, som kanskje trenger å utforske noe som aldri er blitt gjort før. Hva er det neste nivået for en som allerede har det beste nivået i sin idrett? Kanskje noen opplever å prestere veldig godt på trening, men ikke helt får det til i konkurranse. Det kan være stagnasjon i utvikling, at en har større forventninger om å prestere enn det en faktisk får til. Det at en faktisk ikke kommer videre, hva er det som er bremseklossene i systemet da, undrer Erik Hole og forteller videre om en tenkt prosess for å komme videre.
- Så gjennomfører man da en seanse der en jobber med å utforske et problem eller en utfordring, og ender opp i en situasjon der en reflekterer rundt bordet med de involverte. Hva er det vi har oppnådd, som vi kan jobbe videre med framover, og er vi synkroniserte?
Flerveiskommunikasjon
Vi snakker altså her om mesterlære, påpeker programleder Morten Bråten. Hva er forskjellen på mesterlære og vanlig undervisning, en vanlig trening eller en veiledningssituasjon?
- For min del graden av involvering i prosjektet, det at det er en flerveis-kommunikasjon. Man bygger på hverandres ferdigheter og ekspertise for å ende opp med en forståelse på et høyere nivå samlet, enn det en kunne fått til med å få informasjon fra en annen person og behandle selv, sier Eirik Hole.
Lene Puntervold er fagkonsulent motorikk og ferdighetstrening ved Olympiatoppen, og støtter Holes betraktninger, men legger til:
- For min del handler det også om at man er sammen i øyeblikket. I en mesterlæresituasjon står man sammen og kommer fram til en retning sammen, så det skjer en retning med flere fagbriller på, sier Puntervold.
Sammen om å finne løsningen
Øivind Sørvald er mest kjent for å være Casper Ruuds analysemann, og er til daglig utviklingsansvarlig i Norges Tennisforbund. Han har bred erfaring som trener, mentor og pedagog i idretten.
- Det er å bygge team av fagpersoner i disse settingene, hvor alle bygger hverandre opp, med det målet å optimalisere hva en utøver kan gjøre. Det å være med i en slik seanse, er ganske kult. Det å kjenne at legen kommer med sin utfordring angående skade, og fysioterapeuten, treneren og de forskjellige bygger på, og til slutt finner man en løsning. Det er jo ikke slik at det er en mester, men mange mestere, framhever Øivind Sørvald.
Olaf Tufte til The Royal Ballet
Tidlig på 2000-tallet dro representanter fra Olympiatoppen til The Royal Ballet i London med flere utøvere, blant andre Olaf Tufte og Marit Bjørgen, etter initiativ fra Olympiatoppens idrettspsykolog Britt Tajet Foxell. Tanken var å utsette dem for det britene kalte master class, det som nå omtales som mesterlære. Prosessen ble ledet av Olympiatoppens Jayne Pearce, som var ekspert på motoriske ferdigheter. Med seg hadde hun Lars Arne Andersen og Morten Bråten fra Olympiatoppen, samt daværende trener for Olaf Tufte (nåværende toppidrettssjef), Tore Øvrebø.
- Med Olaf Tufte var det å børste støv av en utøver som allerede hadde prestert på høyt nivå gjennom mange år og motivere og inspirere til videre læring innenfor tekniske ferdigheter. Han fikk med seg en kompetanse derfra, som gjorde at han møtte prosessen videre med inspirasjon og motivasjon. Vi holdt på i sju timer, og synkroniseringen av den tverrfaglige kompetansen kom godt fram i det rommet, sier Morten Bråten.
- Og du hadde ikke planlagt utbyttet på forhånd, undrer Øivind Sørvald?
- Ikke i det hele tatt!
Hør Olympiapoddens ferdighetshjørne om mesterlære der du hører podkast.