IOC

Reklameregler for utøvere og ledere under OL og PL i Milano/Cortina

4. aug 2025 Halvor.Lea@olympiatoppen.no

Under OL og Paralympics er det strenge regler for markedsføring og bruk av sosiale medier. Her finner du informasjon om reglene som gjelder.

Her finner du de viktigste dokumentene som beskriver kommersielle muligheter for deltakere, og regler for markedsføring og bruk av sosiale medier under OL og Paralympics i Milano/Cortina 2026.

Formålet er å avklare hva som er tillatt i OL- og Paralympics-perioden, som er fra henholdsvis 30. januar til 24. februar og 27. februar til 17. mars, slik at deltakere bedre kan samarbeide med sine sponsorer på en måte som er i tråd med utøvererklæringen og det olympiske og paralympiske charteret.

Fristen for å melde inn kommersielle aktiviteter til NIF for norske utøvere/forbund under OL eller Paralympics, er 20. november 2025 og adressen er ingrid.haukvik-jensen@idrettsforbundet.no

 

Her er de aktuelle OL-dokumentene:

Reklamereglene, rule 40 for Milano/Cortina

Ofte stilte spørsmål om reklamereglene og rule 40

Illustrerte eksempler på lovlig markedsføring ihht rule 40

Retningslinjer for sosiale medier 

Ofte stilte spørsmål om sosiale medier

 

Her er de aktuelle Paralympics-dokumentene:

Reklamereglene for Paralympics.

Guidelines sosiale medier Paralympics.

Ofte stilte spørsmål om sosiale medier Paralympics.

Ofte stilte spørsmål om sosiale medier for ledere Paralympics.