I siste episode av Olympiapodden møter du (fra v.) Morten Bråten, Christian Thue Bjørndal, Øivind Sørvald og Lene Puntervold. (Foto: Kamilla Fausa, BRIK).
I siste episode av Olympiapodden møter du (fra v.) Morten Bråten, Christian Thue Bjørndal, Øivind Sørvald og Lene Puntervold. (Foto: Kamilla Fausa, BRIK).

Utvikling av nye og etablerte utøvere er tema i Olympiapodden

27. aug 2025 Halvor.Lea@olympiatoppen.no

Hvilke faktorer er nødvendige for morgendagens utøvere for å oppnå suksess på høyeste nivå, spør programlederne i Olympiapodden.

I den siste utgaven av ferdighetshjørnet i Olympiapodden, dykker panelet ned i ferdighetslæring og utvikling av nye og etablerte utøvere. I podkasten diskuteres metoder for coaching, læring, feedback og kommunikasjon, med utgangspunkt i hvordan man kan utvikle morgendagens utøvere og fremtidens stjerner. Overbyggingen er ferdighetslæring, og hva er nå egentlig det?

- Da tenker jeg på at du må kunne klare å prestere i kontekst. Du må greie å svare på de utfordringene som konkurransen eller prestasjonskonteksten setter deg i. Det er målet. Hvis jeg har det som innramming, så må øvingen forberede meg på å håndtere de konkurransekravene, sier Christian Thue Bjørndal, førsteamanuensis i idrett og samfunn ved Norges idrettshøgskole og håndballtrener ved siden av.

Hør Olympiapodden der du hører podkast.

Thue Bjørndal er gjest i denne episoden av Olympiapoddens ferdighetshjørne. Du møter også Lene Puntervold (fagkonsulent motorikk og ferdighetsutvikling på Olympiatoppen), og programlederne Øivind Sørvald (utviklingsansvarlig i Norges Tennis- og Padelforbund) og Morten Bråten (fagansvarlig motorikk og ferdighetsutvikling på Olympiatoppen).

 

Alt spiller sammen

Ett av temaene panelet diskuterer, er integrasjon av ulike områder, som det fysiske, mentale, tekniske og taktiske, og hvordan alt spiller sammen i utviklingslæringen.

- Vi må skille på dette når man skal forske på det, men i virkeligheten er jo alle disse tingene koblet, og det er jo også slik at når vi jobber med det, så kan det noen ganger være hensiktsmessig å skille det ene fra det andre, men det er jo alltid et slags kunstig skille, det påvirker jo hverandre, fortsetter Thue Bjørndal.

Øivind Sørvald har i mange år jobbet med å utvikle unge tennisspillere, og har også vært analyseansvarlig for Casper Ruud. Sørvald er opptatt av hvordan denne integrasjonen virker inn i tennis, og hvordan folk er opptatt av at tennis er så fysisk.

- Så tenker folk «det er bare fysisk», men det er aldri bare fysisk, bare mentalt eller bare taktisk. Det er alle disse. Jeg ble veldig tidlig klar over dette som trener. Det er viktig at du forstår dette, at du kan ha fokus på tekniske ting, men du har hele tiden den kognitive biten med, og den fysiske og taktiske, sier Øivind Sørvald.

 

"Du må lese feltet"

Ifølge Christian Thue Bjørndal er de viktigste perspektivene i ferdighetsutvikling i idrett å forstå det kontekstspesifikke, det spesifikke i konkurransen og hvordan skalere det ned, uten å bryte koblingene, som han omtaler det.

- Vi er opptatt av sånne helt enkle ting som å koble på beslutningstagning, som for eksempel i langrenn. Der må du hele tiden lese feltet og finne ut skal du gå, skal du ikke gå, skal du henge deg på eller skal du slakke litt etter, reflekterer Thue Bjørndal.

Ett av kjernespørsmålet er hvordan man skal lære seg ferdigheter i idrett. Skal man lære teknikker og idrettsbevegelser bit for bit, eller er det mer hensiktsmessig å koble ulike teknikker og handlinger sammen?

 

"Kjernen er jo først og fremst spillet"

- Hva er kjernen? Kjernen er jo først og fremst spillet. Hvordan kan vi starte med å jobbe med ferdighetslæring i spillet, eller ivareta nøkkelkomponentene i spillet? I stedet for at vi først skal lære å kaste, ta imot, flytte oss sånn og slik, så er til sist sluttproduktet at vi kan spille. Det går det an å gjøre med barn, vi må bare sette passende rammer for det, fortsetter Christian Thue Bjørndal.

Hvordan bringer du inn helheten i ditt treningsarbeide, Øivind, spør programleder Morten Bråten.

- Vi har jo den tilnærmingen med «game based approach», hvor vi så tidlig som mulig putter alle disse ferdighetene inn i en setting hvor du faktisk spiller spillet, og passer på at det er en forståelse av at du har progresjon i innlæringen. Jeg tror vi av og til undervurderer hvordan disse tingene kan gå sammen, og at du kan faktisk lære å spille spillet samtidig som du skal lære en ferdighet, sier Øivind Sørvald fra Tennis- og Padelforbundet.

Christian Thue Bjørndal har mange års erfaring fra håndball, så han plasserer denne tankegangen inn i en håndballkontekst.

 

Beslutningstagning i valgsituasjoner

- I håndball betyr dette at mesteparten av treningen vi gjør, må være i en situasjon hvor jeg lærer å forholde meg til medspiller og motspiller. Det trenger ikke å gjøres i håndballkamper, men i en eller annen situasjon, i en valgsituasjon, for det er det som kobler på beslutningstagningen. Det er de samme nøkkelkomponentene i treningen for voksne som for barn, men så ser det litt forskjellig ut, påpeker Thue Bjørndal.

Ett annet tema som belyses er individualisering av treningen versus akademiklassifisering og utfordringen med at alle presses igjennom det samme systemet.

- Det som kanskje ikke er så bra, er hvis opplegget blir snevert, så alle skal igjennom den samme trakten på samme måte. I verste fall mister du mange på veien, som kunne utviklet seg hvis det hadde vært litt mer fleksibelt og bedre tilpasset den enkelte. Men uansett kommer det ut noen på toppen, men et av problemene er at de besitter ofte samme kompetanse, så alle sånne systemer, blir veldig strømlinjeformet. Da mister du jo kreativiteten, det som er annerledes, det som gjør at vi møter noen som spiller annerledes eller utforsker idretten på nye premisser, sier Christian Thue Bjørndal.

 

Eksperimentering er viktig

Her får Thue Bjørndal støtte fra Øivind Sørvald i tennis. Det er bred enighet om at unge utøvere også må leke, eksperimentere og slippes fri fra rigide treningsstrukturer.

- Vi møter jo foreldre som mener at du skal ha en trener stående ved siden av deg hele tiden. Når jeg da sier at du må trene på egenhånd, så blir de litt sånn, du blir ikke populær da, men det du understreker, er at dere i forskningen vet at det å trene på egenhånd, og det å kunne gå ut og eksperimentere, er helt avgjørende for å nå ditt eventuelle optimale nivå, sier Øivind Sørvald.

Hør Olympiapodden der du hører podkaster til daglig.