Blant deltakerne var elever og ansatte ved idrettsfag og spisset toppidrett fra Lena/Valle VGS, Nord‑Østerdal VGS Elverum VGS spisset toppidrett og Wang Toppidrett Hamar. For dem handlet verdien av dagen like mye om praktiske råd som om fellesskapet — og om å sikre at gode intensjoner blir til daglig praksis.
«Dette tilbudet er et kjempefint løft. Det sikrer at kompetansen blir hevet hos flere», sier Eskil Ervik, rektor ved Wang Toppidrett. For han var dagen en viktig bekreftelse på at skolens arbeid med blant annet Utviklingshjulet og elevoppfølging er i tråd med hva fagmiljøet anbefaler. «Vi har brukt Utviklingshjulet i flere år, og det er fint for elevene å få høre det av noen flere enn oss på skolen».
Program og nøkkeltema
Programmet tok for seg tre hovedtemaer: Utviklingshjulet – et praktisk rammeverk for målsetting, planlegging og evaluering, REDs (energitilgjengelighet) – hvorfor tilstrekkelig energi er avgjørende for både helse og prestasjon, og forskningens praktiske side – konkrete treningstips fra nyere studier som trenere og elever kan bruke i hverdagen. For de ansatte i skolen innebar det også faglig innhold om tilpasninger for kvinnelige utholdenhetsutøvere.
Utviklingshjulet er et verktøy som har blitt utviklet med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB over flere år.
Fra fagdag til hverdag
Fagdagen på Hamar satte tydelig fokus på at faglige begreper får verdi først når de brukes i praksis. Verktøy som Utviklingshjulet fungerer best når de er en del av daglig oppfølging, og kunnskap om REDs må også nå trenere, lærere og støtteapparat for å sikre helhetlig elevoppfølging.
«Det er viktig at det ikke blir bare informasjon om det vanlige, men at det også er av praktisk betydning», sier Ervik. «Elevene har fått mye fin repetisjon, men også konkrete innspill som kan gjøre den faglige diskusjonen med trenerne bedre».
Fellesskap og nettverk
Gjennom dagen trakk mange frem verdien av å møtes – å høre samme budskap fra flere hold, og å diskutere problemstillinger med kolleger fra andre skoler.
«Slike samlinger gir oss faglig påfyll og mulighet til å diskutere konkrete utfordringer med kolleger», sier Kjetil Sæter, fagansvarlig for toppidrett ved Nord-Østerdal VGS. For han handler slike møter om både om faglig oppdatering, og om å bygge nettverk som gjør at skolene kan omsette kunnskap i praksis i lokalområdet.
«Det er viktig for både oss og elevene å være her sammen med flere andre og se at det er flere som driver på med det samme som vi gjør», sier Ervik.

Kjetil Sæter, fagansvarlig for toppidrett ved Nord-Østerdal VGS og Eskil Ervik, rektor ved Wang Toppidrett.
Samarbeid som gir tyngde
Samarbeidet med Olympiatoppen Innlandet gir skolene tilgang til spisskompetanse, verktøy og faglig støtte som kan være en utfordring å bygge opp alene.
«Samarbeidet gir oss praktisk støtte og økt kompetanse lokalt», forteller Sæter. Han legger til at det har mye å si for både sysselsetting og utvikling av lokale utøvere, at det finnes et reelt, lokalt toppidrettstilbud. «Det betyr mye at vi kan beholde 16-åringene våre i Nord-Østerdalen, men vi har også flere elever som kommer fra andre steder i Innlandet for å studere toppidrett hos oss».
«For oss er det kjempeviktig at vi har et samarbeid med Olympiatoppen. Det er det høyeste i organet innen toppidretten», sier Ervik.